کوه‌نوردی یکی از ورزش‌های روح‌بخش است که افراد، چه به صورت حرفه‌ای و چه آماتور می‌توانند با انجامش لذتی وصف‌نشدنی کسب کنند. یکی از ویژگی‌هایی که کوه‌نوردی را به ورزشی مفرح وآرامش‌بخش تبدیل کرده، طبیعت بکر و وحشی کوهستان است که حضور انسان‌ها در آن کمتر مشاهده می‌شود.

ولی همین طبیعت بکر و زیبا می‌تواند بزرگترین دشمن کوه‌نوردان باشد. در هر صعود، مسیریابی از مهم‌ترین کارهایی است که یک کوه‌نورد باید انجام دهد و هرگونه خطایی در مسیریابی می‌تواند عواقب متنوع و گاهی مرگبار به همراه داشته باشد.

برای مسیریابی درست و دقیق و محافظت از وقت، انرژی و جان خود، کوه‌نوردان معمولاً از ردیاب کوه‌نوردی استفاده می‌کنند. جی‌پی‌اس کوه‌نوردی صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوست هر کوه‌نورد است و تنها راهنمای قابل ‌اتکا برای مسیریابی محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی ضرورت همراه داشتن  و ویژگی‌های لازم این دستگاه نجات‌ردیاب کوهنوردیبخش بپردازیم، پس برای مطالعة این مطلب با وایزر همراه باشید.

ردیاب برای کوهنوردی

ردیاب برای کوهنوردی

 

ردیاب کوه‌نوردی، وسیله‌ای ضروری در کوله هر کوه‌نورد

کسی که تجربة کوه‌نوردی دارد کاملاً مطلع است که هیچ ‌چیز به اندازة گم ‌شدن در کوه باعث خراب شدن تجربة شیرین کوه‌نوردی نمی‌شود. مهم نیست کوه‌نوردی کارکشته باشید یا تازه به این حوزه وارد شده باشید، مسیریابی در تنگنای کوه‌ها کاری دشوار است و چهرة متغیر کوه این کار را حتی سخت‌تر هم می‌کند.

برخی کوه‌نوردان حرفه‌ای بر اساس تجربه و با استفاده از عناصر طبیعی مثل چشمه‌ها و رودها مسیریابی می‌کنند ولی این روش قابل ‌اطمینان نیست و کوه‌نوردان تنها با یک اشتباه ممکن است از مسیر خود خارج شوند و در دل کوه گم شوند. اگر کوه‌پیمایی کوتاه باشد شاید با به عقب برگشتن بتوان مسیر را بازیابی کرد ولی اگر پیمایش مسیری طولانی و چندروزه باشد، یک اشتباه کوچک ممکن است به خستگی، کمبود آذوقه و حتی سرما یا گرمازدگی خطرناکی بدل شود.

 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

برق رسان اتومبیل

ردیاب حیوانات خانگی

در عین حال، کوه‌نوردان تازه‌کار نیز با اتکا بر جی‌پی‌اس موبایل خود به کوه می‌روند و تجربة کوه‌نوردی را برای خود تلخ می‌کنند. به این دلیل، استفاده از ردیاب کوه‌نوردی ضروری است و این دستگاه باید بخشی از لوازم کوله‌پشتی هر کوه‌نوردی، فارغ از سطح مهارت و تجربه‌اش، باشد.

با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفتة امروزی، دستگاه جی‌پی‌اس کوه‌نوردی عصای دست کوه‌نوردان شده است و مسیریابی با استفاده از آن احتمال مفقود شدن در کوه را به حداقل می‌رساند. دستگاه ردیاب کوه‌نوردی با استفاده از جی‌پی‌اس ماهواره‌ای، به صورت دقیق موقعیت مکانی را به کوه‌نوردان نمایش می‌دهد و آن‌ها را از مسیریابی اشتباه میان کوه‌هایی که همه یک‌شکل به نظر می‌رسند، بی‌نیاز می‌کند.

علاوه بر این، جدیدترین ردیاب‌‌های کوه‌نوردی قابلیت‌های جدید و بسیار کاربردی به این ردیاب جی‌پی‌اس اضافه کرده‌اند که نجات‌بخش جان کوه‌نوردان زیادی شده است.

ردیاب کوهنوردی وسیله ضروری برای کوهنوردان

ردیاب کوهنوردی وسیله ضروری برای کوهنوردان

 

ویژگی‌های یک ردیاب کوه‌نوردی بی‌نظیر

GPS کوه‌نوردی ویژگی‌های خاصی دارد که این وسیله را از گوشی موبایل هوشمند برتر می‌کند. دستگاه‌های جی‌پی‌اس کوه‌نوردی معمولاً در دو نوع معمولی و حرفه‌ای هستند که با توجه به قیمت و برند دستگاه‌ها، ویژگی‌های آنان متفاوت می‌شود. با این وجود هر دو نوع این دستگاه‌ها معمولاً کوچک و سبک هستند تا جای کمی بگیرند و وزن کمشان باعث می‌شود به راحتی و بدون خسته شدن در مدت طولانی در دست گرفته شوند.

ردیاب‌های کوه‌نوردی عموماً ضدآب هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بهترین گیرنده‌های جی‌پی‌اس را داشته باشند تا بتوانند بهترین مسیر را برای شما پیش‌بینی کنند. جی‌پی‌اس ردیاب کوه‌نوردی می‌تواند با در نظر گرفتن سراشیبی و سربالایی‌های کوه، مسیری مناسب از لحاظ مسافت و زمان را برای شما بیابد. نکته مهم دیگری که باعث برتری دستگاه GPS کوه‌نوردی می‌شود، طول عمر طولانی باتری آن است. این دستگاه‌ها تا 35 ساعت می‌توانند روشن بمانند و در مسیریابی دستیاری خستگی‌ناپذیر باشند.

انواع حرفه‌ای‌تر ردیاب کوه‌نوردی قابلیت درخواست کمک و ارسال پیام را دارند که در مواقع بحرانی ناجی کوه‌نوردان است. دستگاه‌های حرفه‌ای می‌توانند چندین نوع نقشه را نشان دهند که با توجه به نیازتان می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

برخی از آن‌ها نیز قابلیت اشتراک‌گذاری موقعیت شما را دارند که به کمک آن می‌توانید به صورت زنده موقیعت خود را به افرادی که مایلید اطلاع دهید. علاوه بر این، این نوع ردیاب‌ها قابلیتی به اسم ژئوکشینگ دارند که مانند شکارگنج، نقاطی را روی نقشه نشان می‌دهد که در آنجا چیزی مخفی شده است. این قابلیت سرگرم‌کننده فقط برای کوه‌نوردان نیست و کسانی که به پیمایش‌های ماجراجویانه در طبیعت علاقه دارند، می‌توانند از آن لذت ببرند.

ویژگی های ردیاب کوهنوردی

ویژگی های ردیاب کوهنوردی

 

نکاتی برای خرید بهترین ردیاب کوه‌نوردی مطابق با نیاز شما

مانند خرید هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تحقیق درباره ردیاب کوه‌نوردی اولین قدم برای تهیة این دستگاه است. در ابتدا لازم است نیازهای خود را بشناسید و با توجه به آن و بودجة مورد نظرتان، ردیاب مناسبتان را انتخاب کنید. در هنگام خرید ردیاب کوه‌نوردی بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

  • قیمت دستگاه: بازة قیمتی در نظر داشته باشید و با توجه به نیازتان برای دستگاه هزینه کنید. قیمت ردیاب‌های کوه‌نوردی نسبت به امکانات، دقت و برند آن‌ها متغیر است و شناسایی نیازهایتان انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کند.
  • امکانات دستگاه: اگر شما یک کوه‌نورد مبتدی هستید که کوه‌نوردی را فقط به چشم تفریح می‌بینید، شاید نیاز به بالاترین مدل ردیاب نداشته باشید. ولی اگر کوه‌نوردی حرفه‌ای هستید، داشتن دستگاهی با بیشترین امکانات که شامل قابلیت ارسال پیام‌های ماهواره‌ای می‌شود باشد، امری ضروری برای شماست.
  • خدمات پس از فروش: مثل سایر لوازم الکترونیکی، خرید از فروشندة مطمئن و اطمینان از برخورداری از خدمات پس از فروش، بسیار حائز اهمیت است. در مورد ردیاب کوه‌نوردی این مورد اهمیت خاصی پیدا می‌کند زیرا در طول پیمایش احتمال آسیب دیدن دستگاه وجود دارد.

نکات مهم خرید ردیاب کوهنوردی

نکات مهم خرید ردیاب کوهنوردی

 

کلام آخر

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که با وجود تکنولوژی پیشرفته‌ای که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، مفقود شدن در کوه می‌تواند به افسانه‌ای قدیمی بدل شود؛ ولی این تنها در صورتی ممکن است که کوه‌نوردان از روش‌های تجربی فاصله بگیرند و با این ابزار کاربردی ارتباط بگیرند.

البته باید این نکته را گوشزد کرد که نباید هیچ‌وقت بدون داشتن نقشه و قطب‌نما به دل کوه زد زیرا اتفاقاتی مانند تمام شدن باتری دستگاه، اختلال در ماهواره‌های فرستندة سیگنال جی‌پی‌اس، صدمه به دستگاه و ... غیرقابل‌پیش‌بینی است.