نوشتن قول‌نامه در زمان خرید و فروش خودروی دست دوم به همان اندازه که رایج است، ابهامات زیادی نیز دارد. برای مثال، هنوز بسیاری از افراد به‌درستی نمی‌دانند که چه مفادی را باید در قول‌نامه قید کنند. حتی برخی افراد سوال می‌کنند: «آیا قول‌نامه خودرو اعتبار قانونی دارد؟» در ابتدا باید بگوییم که نوشتن قول‌نامه کاملاً قانونی است و هر آنچه در آن قید شود، قبل استناد خواهد بود.

اگر طرفی از قرارداد از حقوق خود تخطی کند، طرف دیگر می‌تواند با در دست داشتن قول‌نامه از او شکایت کند. اما زمانی فرد می‌تواند حقوق خود را به‌طور کامل مطالبه کند که توانسته باشد یک قول‌نامه اصولی تنظیم کرده باشد. بنابراین آنچه در قول‌نامه ذکر می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور، ما در مجموعه جی پی اس خودرو وایزر در این بررسی موارد لازم برای نوشتن قول‌نامه خودرو را بیان می‌کنیم.

موارد مهم در هنگام قولنامه خودرو

موارد مهم در هنگام قولنامه خودرو

مشخصات خریدار و فروشنده را مشخص کنید

در جمله اول قرارداد باید اسامی کامل خریدار و فروشنده مشخص و دلیل نوشتن قرارداد قید شود. به عنوان مثال، «این قرارداد بین فروشنده X و خریدارY  برای یک دستگاه پژو 206 بسته شده است.» همچنین مهم است که مدارک شناسایی (شماره شناسنامه و کارت ملی)، شماره گواهینامه، شماره تماس و آدرس منزل خریدار و فروشنده را نیز قید کنید. اگر هم خریدار یا فروشنده یک شرکت حقوقی است، باید مشخصات شرکت اعم از نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی و آدرس در قول‌نامه قید شود.

مشخصات خودرو را قید کنید

تا حد امکان مشخصات ماشین را به طور شفاف و کامل بنویسید. اگر در قول‌نامه فقط مدل و سال خودرو به عنوان مثال «پژو 206 سال 1399» قید شود، مشخص نیست که منظور چه خودرویی است! فروشنده ممکن است چندین خودرو پروژه 206 سال 1399 داشته باشد. تا حد امکان جزئیات زیر را در قول‌نامه درج کنید:

  • رنگ خودرو
  • سال ساخت
  • مدل (هاچ‌بک، صندوق‌دار یا غیره)
  • سایر ویژگی‌های منحصر به فرد خودرو (فنی یا ظاهری)
  • شماره شناسایی خودرو  (VIN)
  • کیلومتر طی کرده
  • خرابی و تصادفی بودن ماشین (مشخص کردن ناحیه)

به عنوان مثال، «این وسیله نقلیه یک پژو 206 هاچ‌بک نقره‌ای سال 1399 با فضای داخلی چرم مشکی است. شماره VIN  خودرو .... است و کیلومتر طی شده تا تاریخ 22 مرداد 1341 برابر با 3 هزار کیلومتر است. خودرو هیچ گونه ضربه‌دیدگی، رنگ‌پریدگی، رنگ‌شدگی و پارگی در کابین ندارد. لاستیک 50 درصد کار کرده است و یک حلقه زاپاس نیز موجود است.»

نکته: بسیار مهم است که در قول‌نامه ذکر شود که خودرو را خریدار رویت کرده است و با آگاهی کامل قرارداد را امضاء می‌نماید. خریدار نمی‌تواند پس از امضای قول‌نامه ادعایی نسبت به عدم سلامت ظاهری و فنی خودرو داشته باشد.

مهمترین نکات قولنامه خودرو

مهمترین نکات قولنامه خودرو

از صحت اطلاعات مطمئن شوید

ادعاهای متقلبانه در مورد جزئیات خودرو یا شرایط فروش می‌توانند منجر به ابطال قول‌نامه شوند. مطمئن شوید که همه طرفین یکدیگر را درک می‌کنند و هیچکس در مورد وسیله نقلیه یا وجوهی که برای وسیله نقلیه رد و بدل می‌شود، اطلاعات غلط ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال، اگر قول‌نامه بسته شود، خودرو باید در پارکینگ بماند و فروشنده حق حرکت دادن ماشین را ندارد.

اگر در مدت زمان بین قول‌نامه و تعویض پلاک، خودرو صدمه ببیند (حتی یک خراش) و فروشنده این مورد را ذکر نکند، قول‌نامه باطل است و خریدار می‌تواند شکایت کند.» پس مهم است که خودرو همان مشخصاتی را داشته باشد که در زمان تعویض پلاک رویت می‌شود.

تاریخ فروش و قیمت خرید را ذکر کنید

تاریخ، مبلغ و روش پرداخت را شرح دهید. روش پرداخت می‌تواند نقدی، چک بانکی، چک کارت‌به‌کارت، حواله و غیره باشد. به عنوان مثال، «یک دستگاه پژو 206 در تاریخ 22 مرداد 1399 با مبلغ کل 300 میلیون و بیعانه 10 میلیون تومان به خریدار فروخته شد.» همچنین زمان حضور در مرکز تعویض پلاک یا دفتر اسناد رسمی (وکالت فروش) باید به طور واضح در قول‌نامه ذکر شود.

مابقی مبلغ در روز تعویض پلاک به حساب یا به صورت یک فقره چک به خریدار تحویل داده می‌شود.» فقط یادتان باشد به عنوان فروشنده به هیچ عنوان نباید خودرو را قبل تعویض پلاک در اختیار خریدار قرار دهید. اگر دسته‌چک دارید و چک می‌نویسید و تحویل فروشنده می‌دهید، مشخصات چک را در قول‌نامه قید کنید.

قولنامه خودرو و موارد مهم آن

قولنامه خودرو و موارد مهم آن

روش تحویل خودرو را ذکر کنید

روش تحویل خودرو به حضور خریدار و فروشنده در تعویض پلاک اشاره دارد. اگر فروشنده قصد حضور در تعویض پلاک را ندارد، باید به خریدار وکالت دهد. برای این کار می‌بایست هر دو طرف قرارداد به دفاتر رسمی بروند و خریدار با با هزینه شخصی، وکالت می‌گیرد که خودش خودرو را به مرکز تعویض پلاک ببرد.

خریدار باید تمام مبلغ را در دفتر رسمی به فروشنده پرداخت کند. سپس می‌تواند ماشین را با خود ببرد. در این صورت، خریدار مالک خودرو خواهد بود. در این زمان است که باید تمامی اسناد و مدارک خودرو اعم از برگه کمپانی، برگه بیمه، برگه پرداخت خلافی‌ها و دیگر اسناد به خریدار تحویل داده شود.

 

پر بازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

امنیت خودرو

استعلام خودروی سرقتی با شماره پلاک

هر دو طرف قول‌نامه را امضا کنید

هر یک از طرفین باید قول‌نامه را امضاء کنند. پس از امضا، یک کپی از قول‌نامه تهیه کنید. یکی از طرفین باید اصل و یکی از طرفین باید یک نسخه کپی را نزد خود نگه دارد. بعد از امضاء دو طرف نسبت به آنچه در قول‌نامه بیان شده است، هم خریدار و هم فروشنده موظف به اجرای وظایف خود هستند.

هرگونه تخطی باعث فسخ قرارداد خواهد شد. پس مهم است که شرایط فسخ نیز در قول‌نامه قید شود. شرایط فسخ و مبلغ فسخ باید به طور واضح بیان شوند. شرایط فسخ می‌تواند هر چیزی باشد که بیرون از توافق دو طرف است. برای مثال، اگر خریدار یا فروشنده به‌صورت یک‌طرفه قرارداد را فسخ کند، مشمول جریمه می‌شود.

قول‌نامه دستی معتبر است؟

اگر قرارداد کاملی ندارید، نگران نباشید! قول‌نامه دستی روی یک کاغذ ساده نیز معتبر است. فقط باید نکاتی که در بالا بیان شدن را مو به مو در قول‌نامه دستی قید کنید. در پایان، امضاء طرفین به قرارداد دستی اعتبار می‌بخشد.

اگر هم شاهدی در محل معامله نباشد و قول‌نامه دستی را امضاء نکند، باز هم قول‌نامه معتبر است. فقط یادتان باشد که متون قول‌نامه را خوانا و واضح بنویسید تا ابهامی در مفهوم کلمات وجود نداشته باشد. همیشه توضیه می‌شود که یک قول‌نامه تایپ شده تهیه کنید.

قولنامه دستی یا سیستمی؟

قولنامه دستی یا سیستمی؟

کلام آخر

خرید و فروش ماشین دست دوم می‌تواند دردسرساز باشد. موارد زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید تا بتوانید معامله‌ای قانونی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطلاعات خود را افزایش دهید. نوشتن قول‌نامه در شروع معامله بسیار حیاتی است.

قبل از اینکه خودرو به نام خریدار سند بخورد، باید یک قول‌نامه با مفاد قانونی تنظیم کنید. در قول‌نامه مواردی مانند مشخصات طرفین، مشخصات خودرو، شرایط فروش، مبلغ مورد توافق، زمان تحویل خودرو و هر آنچه در ذهن دارید را قید کنید.