حتماً می‌‌دانید در سال‌‌های اخیر یک جهش بزرگ در تکنولوژی خودروها به نام خودروهای هیبریدی به‌‌وجود آمده است که نتیجه‌ی توجه و تعهد به وضعیت کره زمین و کاهش هزینه‌‌های مصرف سوخت است. خودروهای هیبریدی مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. افرادی که تصمیم می‌‌گیرند از این خودرو برای تردد در خیابان‌‌ها استفاده کنند قدم بزرگی در راه کاهش آلودگی محیط زیست بر‌‌می‌‌دارند. البته خود صاحبان خودروی هیبریدی نیز هزینه‌‌ی کمتری برای مصرف سوخت می‌‌پردازند. بنابراین تکنولوژی به‌‌کار رفته در خودروی هیبریدی از دو جنبه‌ی فردی و جمعی ارزشمند است که همین امر علت توجه روزافزون به این خودروهای به اصطلاح سبز شده است. در این مقاله ما قصد داریم مزایا و معایب استفاده از خودروهای هیبریدی را برای مصرف‌‌کنند‌‌گان ایرانی توضیح دهیم و دلایل تجهیز این خودرو به آخرین سیستم دزد‌گیر مجهز به رد‌‌یاب ماهواره‌‌ای GPS را بیان کنیم. 

خودروهای هیبریدی

چطور می‌‌توانید با خرید خودروهای هیبریدی هزینه‌‌های خود را کاهش دهید؟

استفاده از خودروهای هیبریدی مزایای زیادی برای صاحبان آن‌ها دارد که مهم‌ترین آن کاهش هزینه‌‌ی مصرف‌‌ سوخت خودرو است. این خودروها به دلیل ساختار داخلی خود که متشکل از موتور داخلی، موتور الکتریکی و باتری است انرژی را به‌‌صورت بهینه نگه می‌‌دارد، در نتیجه مصرف سوخت به‌‌نسبت خودروهای معمولی کاهش می‌‌یابد. این امر برای افرادی که در شهرهای پر‌‌ترافیک زندگی می‌‌کنند بسیار به‌‌صرفه است زیرا هر چه ترافیک بیشتر باشد مصرف سوخت این خودروها به‌نسبت کمتر خواهد بود. 

تاثیر خودروهای هیبریدی بر محیط زیست

از سوی دیگر به دلیل استفاده از موتورهای الکتریکی، این خودروها تاثیر افزایشی بر آلودگی محیط زیست نمی‌‌گذارند. ساختار فنی این خودروها به این صورت است که علاوه ‌بر موتور بنزینی یک موتور برقی هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که به هیچ وجه آلودگی‌‌های سوخت بنزین را ندارند. از آنجایی که موتور الکتریکی به کمک موتور معمولی آمده است، مصرف بنزین کاهش می‌‌یابد و شما متوجه می‌‌شوید که تعداد دفعات کمتری به پمپ بنزین نیاز خواهید داشت. 

ساختار فنی خودروهای هیبریدی

انواع خودروهای هیبریدی

به صورت کلی شرکت‌‌های تولید‌‌کننده‌ی خودرو، به تولید 4 مدل خودرویی روی آورده‌‌اند که به دلیل آلایندگی کم به خودروهای سبز معروف می‌‌باشند:

  • وسایل نقلیه‌‌ی با شارژ باتری (BEVs)
  • وسایل نقلیه‌‌ی پلاگین هیبریدی (PHEVs)
  • وسایل نقلیه هیبریدی (HEVs)
  • وسایل نقلیه الکتریکی یا برقی (FCEVs)

از این میان خودروهای هیبریدی به دلیل بهره‌‌مندی از هر دو موتور، مشکلات خودروهای برقی را ندارند و از سرعت و قدرت بالایی هم برخودار هستند. زمانی که موتور الکتریکی به‌‌کار می‌‌افتد، موتور بنزینی غیرفعال می‌‌شود و دوباره موتور بنزینی هنگام کم شدن شارژ باتری به‌کار افتاده و به کمک موتور برقی می‌‌آید. با توجه به این روند می‌‌توان انتظار داشت که به هر دو موتور فشار کمتری خواهد آمد. 

انواع خودروهای هیبریدی

معایب و مشکلات خودروهای هیبریدی

برای آشنایی کامل با تکنولوژی این خودروها شاید بهتر باشد درباره‌ی برخی معایب آن‌ها هم صحبت کنیم. به‌‌طور‌‌کلی دو شرکت تویوتا و هیوندای به‌‌طور گسترده به تولید خودروهای هیبریدی دست زده‌‌‌اند که در سال‌‌های اخیر برای کاهش آلودگی‌ شهر‌‌های ایران نمونه‌هایی از آن وارد شده‌‌اند. طبق بررسی‌های انجام شده از مشکلات این خودروها که به سلیقه‌‌ی مصرف‌‌کنندگان مربوط می‌‌شود و نه آن که مشکلات اساسی این خودروها باشد، می‌‌توان به این موارد اشاره نمود:
اگر شما دوست دارید با خودروی اسپرت رانندگی کنید، باید بدانید که خودروهای هیبریدی به دلیل وزن اضافه‌ی باتری، امکان اسپرت شدن مانند خودروهای معمولی را ندارند.
اگر مسیر رانندگی شما در اکثر مواقع در بزرگراه‌‌های بین شهری و بدون ترافیک است، همواره موتور بنزینی این خودروها فعال خواهد بود و استفاده از موتور الکتریکی در مسیرهای پرترافیک شهری به‌‌کار خواهد آمد. 
همچنین اگر فکر می‌‌کنید که به صندوق‌بار بزرگی نیاز دارید باید بدانید که خودروهای هیبریدی به دلیل اشغال فضای خودرو توسط موتورها و باتری از صندوق کوچکتری نسبت به خودروهای مشابه برخوردارند. 

ماشین های هیبریدی

چطور از خودروهای هیبریدی محافظت کنیم؟

نگه‌‌داری از خودروهای هیبریدی در بسیاری از موارد مانند خودروهای معمولی است. اما با توجه به آن که قیمت این خودروها در ایران نسبت به بازار جهانی بالاتر است و لوازم یدکی و هزینه‌‌ی تعمیر آن نیز بالاتر خواهد بود بنابراین مراقبت و نگه‌‌داری از آن در برابر سرقت ضرورتی مهم است.  

نصب ردیاب GPS بر خودروهای هیبریدی 

با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع سخت‌‌افزارها در صنعت خودروسازی تولید و مورد مصرف قرار می‌‌گیرد که باعث کارآمد شدن سیستم امنیتی خودروها می‌‌شود. نسل جدید این دستگاه‌‌ها سیستم جهانی ردیابی GPS است که از سرقت خودروها جلوگیری می‌‌کند. نصب GPS بر خودروها و کنترل و پیگیری آخرین موقعیت مکانی خودرو ضروری‌‌ترین کار ممکن در قبال امنیت آن است. با نصب ردیاب GPS اطلاعات و داده‌‌های جغرافیایی را می‌توان از طریق اینترنت موبایل یا اس‌‌ام‌‌اس دریافت نموده و در صورت هرگونه مورد مشکوک یا حرکت غیرضروری از هرفاصله‌ای که باشید خودرو را خاموش کنید. همچنین جی‌‌پی‌‌اس به شما کمک می‌‌کند تا سرعت خودرو را مشاهده و مدیریت کنید. بنابراین خودروی شما مصرف سوخت کمتر، هزینه‌ی کمتر و آلودگی کمتری خواهید داشت. 

نصب ردیاب جی پی اس

مزایای ردیاب GPS برای خودروهای هیبریدی

  • مشاهده‌ی آخرین موقعیت خودرو و سرعت آن
  • نظارت و ردیابی خودروی در حال حرکت
  • پیدا کردن خودروی مسروقه
  • نظارت بر خودرو در سفر
  • ردیابی خودروی به امانت و یا اجاره داده شده
  • نظارت بر رانندگی نوجوان و کارمند

از ردیاب GPS نصب شده بر روی خودروهای هیبریدی چه انتظاری باید داشته باشید؟

سیستم جی‌‌پی‌‌اس برای ردیابی وسایل نقلیه ی هیبریدی با استفاده از اپلیکیشن سرو (سامانه ردیابی وایزر) کار می‌‌کند و نصب دستگاه GPS وایزر بر خودرو برای شناسایی موقعیت فعلی آن به‌‌کار می‌‌آید. داده‌‌ها و اطلاعاتی که این دستگاه دریافت می‌‌کند به گیرنده‌‌هایی مانند تلفن‌های همراه از طریق SMS و GPRS منتقل می‌‌شود. دقت اطلاعات بسیار بالا است و پس از پردازش اطلاعات می‌‌توان مکان و وضعیت هر وسیله‌‌ی نقلیه از جمله خودروهای هیبریدی را مشاهده نمود. هدف استفاده از دستگاه‌‌ ردیاب جی پی اس خودرو وایزر در خودروهای هیبریدی جلوگیری از سرقت  و کمک به پلیس برای بازیابی خودروهای سرقت شده است، بنابراین شما می‌‌توانید اطلاعات فعالیت خودرو، محل و زمان توقف را در لحظه مشاهده نمایید.